Het Harmonieorkest

Het harmonieorkest treedt de laatste jaren en net als in de beginjaren voornamelijk op als symfonisch blaasorkest. Tot circa 2005 trad het orkest ook geüniformeerd op tijdens marsoptredens en serenades.

Op de tweede zaterdag van januari wordt het traditionele Nieuwjaarsconcert verzorgd, waarbij naast en met het orkest (semi)-professionele gasten optreden, waaronder pianist Rien Balkenende, accordeonist Frans Kasander, sopraan José Dorleijn, de steelband van de Marinierskapel der Koninklijke Marine, entertainer Peter Adriaanse, euphoniumspeler Renato Meli, zangeres Denise Jannah, klezmerorkest Di Gojim, Margriet Eshuis en The Old Firm.

Voor 1950 speelde het orkest, onder leiding van onder anderen de dirigenten Bailleux, Bakker, Govaerts en de Vlissingse musicus Piet de Rooij, in het muzikale leven van Vlissingen een vooraanstaande rol. Op zondag werden, als tegenprestatie voor de subsidie van de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen, concerten verzorgd in een van de muziekkiosken op de Boulevard en later ook het Bellamypark in Vlissingen.

Ook bij tewaterlatingen van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en andere belangrijke gebeurtenissen in de Scheldestad trok het orkest door de stad of was als begeleidingsorkest betrokken. Op 30 april is het orkest aanwezig als voor het stadhuis in aanwezigheid van burgemeester en wethouders de vlag wordt gehesen als officieel begin van de festiviteiten van Koninginnedag.

In 1998 werd de muzikale omlijsting verzorgd van een bijzondere academische zitting in de Sint-Jacobskerk bij de herdenking van de 400e sterfdag van Marnix van Sint-Aldegonde. Onder de vele gasten bevond zich kroonprins Willem-Alexander.

Het orkest staat sinds november 2021 onder leiding van dirigent Sander van Dorst.

De KHOG repeteert op dinsdagavond tussen 20:00 en 22:15 uur.

Website orkest